Rólam

Novák Julianna vagyok, négy – már felnőtt – gyermek édesanyja. A 2001-ben alakult Magyarországi Dúlák Egyesületének egyik alapítótagja és jelenleg szakmai koordinátoraként a szervezet országos hálózattá építésén, a TAVAM elnökségében pedig a méltó módon történő, minél természetesebb szülés-születés lehetőségének elterjesztésén dolgozom. Tanítóként ismerkedtem meg a Carl Rogers nevéhez kötődő személyközpontú szemlélettel 1989-ben, majd részt vettem a Rogers Iskola alapításában 199O-ben, s még abban az évben Gordon-instruktor is lettem. Thomas Gordon az egészséges emberi kapcsolatok modelljének kidolgozója, Rogers egyik tanítványa majd munkatársa volt. 

l984 és l994 között született a négy gyerekem. A saját szülésélményeim és a Rogers Iskolában szerzett szakmai és szülői  tapasztalataim arra biztattak, hogy komolyabban foglalkozzam a korai szülő-gyerek kapcsolattal, a várandósságon és a szülésen keresztül a gyakorló szülővé válásig. Arra jöttem rá ugyanis, hogy sok iskolai probléma és kudarc mögött egy sérült szülő-gyerek kapcsolat állhat, ennek hátterében pedig gyakran egy nem túl pozitívnak megélt szülés-születéstörténet. Tanítóként tehetetlennek és eszköztelennek éreztem magam az ilyen és ehhez hasonló gondokkal szemben. Éppen ezért olyan képzési lehetőségeket kerestem, melyek a problémák kevéssé hatékony, utólagos orvoslása helyett a megelőzésükre helyezik a hangsúlyt. Így kezdtem 1992-től mentálhigiénés tanácsadóként, 1996-tól személyközpontú tanácsadóként, 1995-től dúlaként – szülés körüli segítőként – valamint 1999-től szülésre és szülői szerepre felkészítő tanfolyamvezetőként dolgozni a kórházaktól függetlenül működő Szülősuliban. Azóta másfélszáz szülésnél lehettem jelen dúlaként és sok száz várandóst kísértem a szülésre, szülői szerepre történő készülődésben és a megélt szülésélmény feldolgozásában. 

1997-ben találkoztam először a fókuszolással, s 2001-ben lettem fókusztréner. Ez az önsegítő eljárás is a személyközpontú megközelítésen alapul, a fókuszolás elméletének és gyakorlatának leírója, E.T. Gendlin is Carl Rogers egyik tanítványa. Az elmúlt évek során számos tapasztalatot szereztem arról, hogy a várandósság és a szülés idején hogyan segítheti a fókuszolás a természetes szülés útjában álló testi-lelki akadályok leküzdését és a későbbi szülő-gyerek kapcsolatban az egymás érzelmi szükségleteire történő kölcsönös ráhangolódást, a családi harmónia kialakítását, annak megőrzését, az érzelmi intelligencia fejlesztését. 

1999 és 2006 között havi rendszeres találkozás keretében egy szülőklub facilitátoraként beszélgettem mindazokkal, akik “elég jó”, kompetens szülei szerettek volna lenni a gyerekeiknek, és fontos volt a számukra, hogy a velük való kapcsolat örömteli, együttműködésen alapuló vidám élmények sorából álljon a küzdelmes hatalmi harcok helyett. A klub tapasztalatait nagyon értékesnek tartom, ezért szívesen megosztom ezeket, eleget téve más csoportok, klubok meghívásának. 

2004-től szervezőként és előadóként is részt veszek a Születés Hete rendezvényein és a dúlaképzéseken. 

2007-től főként kommunikáció és konfliktuskezelő tréningeket tartok különböző csoportoknak. Legszívesebben kisgyerekes szülőknek és még a családalapítás előtt álló fiataloknak igyekszem továbbadni a személyközpontú szemléletet. Ennek köszönhetem, hogy sikerült elsajátítanom az együttműködő, asszertív kommunikáció és konfliktuskezelés alapjait. A tréningek során én is mindig tanulok valami újat, és örömmel tölt el, hogy mindezt továbbadhatom, a visszajelzések alapján sokan hasznát veszik. 

2012 és 2014 között elvégeztem az ELTE perinatális szaktanácsadó képzését, melynek során elmélyíthettem és szélesíthettem a korábban meglévő gyakorlati tudásomat. 

Munkám célja annak elősegítése, hogy a szülés-születés élménye minél többeknek a természet csodája maradhasson, és az emberi kapcsolatok bölcsőjében minél tovább ringatózhasson mindenki a kipottyanás veszélye nélkül. 

Szívesen megosztom a tapasztalataimat mindazokkal, akik egyénileg vagy csoportosan megkeresnek. Óvodákban, iskolákban, tanfolyamokon, szülői klubokban, női körökben rendhagyó foglalkozások, beszélgetések, előadások, konferenciák keretében igyekszem továbbadni mindannak  az ősi, természetes tudásnak és tapasztalatnak a morzsáit, amit régen a generációk egymásra hagyományoztak, és ami ma már – a több évtizede megszakadt átadási lánc miatt – nehezen hozzáférhető.